Ο θεσμός του Δικτύου Εταιρικών Σχολείων UNESCO (ASPnet) δημιουργήθηκε το 1953, αποσκοπώντας στην ενθάρρυνση της επικοινωνίας και στην ενίσχυση της συνεργασίας ανάμεσα στις μαθητικές κοινότητες των κρατών μελών του Οργανισμού, ώστε να προωθούνται αποτελεσματικότερα οι στόχοι της UNESCO στους νέους. Στο παγκόσμιο αυτό Δίκτυο συμμετέχουν σήμερα περισσότερα από 10 000 εκπαιδευτικά ιδρύματα σε 181 χώρες. Η UNESCO, στα πλαίσια της προώθησης ποιοτικής εκπαίδευσης για όλους, εκδίδει κάθε χρόνο μία Συλλογή Καλών Πρακτικών από το δίκτυο ASPnet, με σκοπό την ανταλλαγή πληροφοριών και την προβολή των δραστηριοτήτων των σχολείων σε όλο τον κόσμο.
Το Δίκτυο δραστηριοποιείται στην Κύπρο από τη σχολική χρονιά 1969-70, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. Εθνικός Συντονιστής του Δικτύου είναι ο κ. Παύλος Δαπόλας, Επιθεωρητής Μέσης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. Το Δίκτυο περιλαμβάνει δημόσια και ιδιωτικά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που δραστηριοποιούνται με ποικίλους τρόπους, όπως διοργάνωση συνεδρίων και συμμετοχή σε εκδηλώσεις που διοργανώνουν άλλα Εταιρικά Σχολεία στο εξωτερικό. Κύριος στόχος του Δικτύου είναι η προώθηση των ιδανικών της UNESCO στους νέους και στις νέες, ιδιαίτερα στους τομείς που αφορούν στην ανάπτυξη των γραμμάτων, των τεχνών και των επιστημών, το φυσικό περιβάλλον, την πολιτιστική κληρονομιά και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Κατά τη σχολική χρονιά 2023-2024 ο Οργανισμός UNESCO έθεσε ως όραμά του την «ειρηνική συνύπαρξη και ειρηνική ζωή.» Για να υλοποιηθεί το όραμα ο οργανισμός ανάμεσα σε άλλα στοχεύει στους νέους. Οι νέοι πρέπει να κατανοήσουν την έννοια της «ειρήνης», να ευαισθητοποιηθούν στην καλλιέργεια κουλτούρας σκέψης ειρήνης και να μετατρέψουν τη σκέψη σε πράξη για να δημιουργηθεί πολιτισμός ειρήνης.
Ακόμα, η UNESCO έχει στόχο τη διερεύνηση της έννοιας «ειρήνη» σε προσωπικό, εθνικό, διεθνές και παγκόσμιο επίπεδο. Επιδιώκει τη συνειδητοποίηση της ευθύνης για ύπαρξη ειρήνης, για ανάληψη πρωτοβουλίας ώστε να εδραιωθεί η ειρήνη στην οικογένεια, την τάξη, το σχολείο, την κοινότητα, την κοινωνία και τον κόσμο.
Πέραν τούτων, ο οργανισμός στοχεύει και δίδει έμφαση στην εσωτερική ειρήνη, δηλαδή την ειρήνη στον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου και στη βελτίωση του εαυτού του. Επιμένει σε έννοιες όπως η κατανόηση, η ανεκτικότητα και ο σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα.